vrijdag 22 maart 2013

Citroenrepen.

Gister begonnen de bakkriebels bij mij op te komen.


Ik wilde wat bakken, maar wat? Dat was de vraag. Normaal ga ik aan de slag met cupcakes maar ik wilde eens wat anders proberen.
Na wat zoeken op internet en in verschillende kookboeken kwam ik op het volgende recept.


Citroenrepen!

 photo citroenkoekjes.png


En ik kan je vertellen, ze zijn goddelijk. Zoet en zuur tegelijkertijd en als je één stukje hebt genomen, kan je het tweede stukje niet laten liggen!

Eigenlijk zou je ze in repen moeten snijden maar ik vond blokjes leuker :)


Het recept:


Ingrediënten :

Bodem :

240 g bloem
100 g poedersuiker
200 g ongezouten roomboter ( koud!)
Snufje zout
Citroenrasp

Vulling :

250 g suiker
4 eieren ( kamertemperatuur )
3 citroenen ( citroensap en citroenrasp daarvan )
4 el bloem

Extra :

Poedersuiker
Rechthoekige ovenschaal ( Ongeveer 22x30 cm)



Bereidingswijze :

Verwarm je oven voor op 180°C en vet alvast je ovenschaal in of bekleden met bakpapier (laat het bakpapier aan de korte kanten iets uitsteken, dan heb je een handvatje en kan je het makkelijk uit de ovenschaal halen.
Zeef de bloem samen met de poedersuiker in een kom. Snij de roomboter in kleine blokjes en meng dit samen met de bloem,zout,citroenrasp en poedersuiker .Niet te veel kneden , het moet een beetje kruimelig blijven ( zie foto )
Doe dit in de ovenschaal en bak dit 20 á 30 minuten gaar en heel lichtbruin. Laat dit afkoelen.
Terwijl de bodem in de oven staat kan je de vulling gaan maken. Meng bloem,suiker,citroensap,citroenrasp en eieren goed. Giet dit mengsel over de afgekoelde bodem en plaats dit nogmaals in de oven, dit keer voor ongeveer 20-25 minuten of totdat de vulling gestold is.
Laat het dan goed afkoelen en besprenkel rijkelijk met poedersuiker. Snij in repen/vierkantjes.





liefs,

Samantha


2 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je dit met ons wilt delen, ze zien er in ieder geval heeeeeeeerlijk uit Samantha.
    Fijn weekend, liefs Ghea

    BeantwoordenVerwijderen